Vitamine D3 zonlicht

Vitamine D3 voor de donkere dagen!

Wij krijgen via onze huid het grootste deel van onze vitamine D (D3) binnen uit zonlicht. Helaas leven wij in Nederland en is het hier maar een beperkt deel van het jaar warm genoeg om dagelijks met ontblote armen, hals en gezicht buiten te zijn. Zelfs in de zomer is het voor velen twijfelachtig dat wij voldoende zonlicht binnenkrijgen om om te zetten naar vitamine D. Of wij zijn niet op het juiste tijdstip buiten, zijn niet ontbloot genoeg of hebben onze huid dicht gesmeerd met zonnebrand. Mochten de omstandigheden wel ideaal zijn dan is het mogelijk om een kleine voorraad op te bouwen in ons lichaam, maar deze is vaak niet groot genoeg om ons de winter door te helpen. Dit herken je misschien wel aan het winterdipje in de laatste maanden voor de zomer/lente.

Ook via onze voeding krijgen we vaak niet voldoende vitamine D binnen. Er zijn namelijk 2 soorten vitamine D: D2 (plantaardig) en D3. Vooral vitamine D3 is van belang voor ons, deze wordt gevormd in de huid van mens en dier en nemen wij daarom beter op dan zijn plantaardige tegenhanger.

In voeding vinden we vitamine D3 in vette vis zoals haring, makreel, zalm en sardientjes, maar ook in mindere mate in vlees en eieren. Onze voeding is vaak niet toereikend in vitamine D3. Tel dat op bij het feit dat we niet voldoende via onze huid binnen krijgen, samen met een verhoogde behoefte wanneer je veel sport.

Oplossing: een goede vitamine D3 supplement om tekorten te voorkomen.

Nu zie je veel verschillende supplementen, vaak ook voor heel veel verschillende prijzen. Hoe weet je nu of je een goed supplement thuis hebt staan?
 Het belangrijkst om te weten is welke vorm van vitamine D je supplement bevat. Je wil namelijk dat dit vitamine D3 (cholecalciferol) en geen D2 (ergocalciferol) is, omdat D3 dus beter wordt opgenomen. Het is daarnaast fijn als je supplement een vorm van een natuurlijke olie bevat, omdat vet de opname van vitamine D bevordert. Je supplement innemen bij een maaltijd blijft wel altijd een aanrader. Zorg ervoor dat het supplement wat je gebruikt minimaal 20 microgram vitamine D3 bevat. Je hebt met vitamines namelijk altijd te maken met een bepaalde mate van opname. Wanneer je supplement 20 microgram bevat zal je lichaam uiteindelijk geen 20 microgram daarvan opnemen.
Kleine side note bij de suppletie van vitamine D3: let ook op voldoende inname van vitamine K. Vitamine D zorgt voor de opname van calcium en fosfor uit onze voeding. Om deze stoffen te kunnen vervoeren zijn lichaamseiwitten nodig die worden aangemaakt met behulp van vitamine K. Gebruik je dus veel vitamine D, dan is de vraag van je lichaam naar vitamine K ook iets groter, omdat er dus meer van die eiwitten aangemaakt moeten worden. Gebeurt dit niet, dan kan een deel van de calcium niet goed vervoerd worden en kan het zich gaan afzetten. Vitamine K kun je goed uit je voeding halen en bestaat ook weer uit 2 vormen: vitamine K1 en K2.
K1 halen we met name uit groene groenten en K2 uit gefermenteerde producten zoals kaas en zuivel, maar bijvoorbeeld ook uit zuurkool. Je darmen maken zelf ook voor een deel vitamine K2 aan.

Waarom is de Vitamine D3 van Go Primal een goede keuze?

Dit supplement voldoet aan bovenstaande eisen. Het bevat dus vitamine D3, 62,55 microgram om precies te zijn.
De softgel bevat daarnaast kokosolie; een natuurlijke vet bron om de opname te verbeteren.

De prijs voor 120 capsules is €15.00, per dag komt dit neer op €0,125.
Een vergelijkbaar merk als Solgar kost je al snel €24,00. Besparing: €9,00 per 120 dagen en zelfs €21,00 per jaar

Mobilis CrossFit
Dave Vonk

Met dank aan Sharon van der Meer

TRAIN 1 WEEK GRATIS BIJ MOBILIS CROSSFIT